Jak zadbać o wał korbowy, by służył latami

Wał napędowy: bardzo istotna część samochodu, która właściwie poszła w zapomnienie. Bez niej jednak auto nie pojechałoby nigdzie: to kluczowa część w takich pojazdach jak samochody terenowe czy też rajdowe. Dlaczego zatem użytkownicy aut tak niewiele wiedzą o wałach napędowych?

Pytanie numer dwa, które należy postawić: czy taki stan rzeczy warto zmieniać? Właściwie odpowiedź nasuwa się sama: tak! Za co odpowiada ten element maszyny i kiedy należy martwić się o jego stan? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w artykule.

Niezawodny i prosty w naprawie

Zacznijmy od tego, że wał napędowy – ze względu na bardzo ważną funkcję jaką pełni w każdym pojeździe – już z definicji jest bardzo wytrzymały. Bardzo rzadko zdarza się więc, że dojdzie do usterki. Kiedy już jednak dojdzie do takiej sytuacji, nie powinno być problemu z naprawą. Każdy – nawet średnio doświadczony mechanik – powinien sprostać temu zadaniu, gdyż wał napędowy cechuje się bardzo prostą konstrukcją. Ba, nawet my możemy spróbować naprawić go, dysponując zaledwie odrobiną wiedzy i umiejętności.

[devvn_ihotspot id=”938″]

To właśnie przez jego niezawodność i wykorzystanie w samochodach z napędem na cztery koła i w tych z układem napędowym z silnikiem z przodu auta, rzadko o nim słyszymy. Najczęstsze usterki w tym aspekcie to problemy z podporami oraz krzyżakami zaciskanymi. W takich przypadkach warto zwrócić się do profesjonalnego mechanika, który bez problemu powinien wiedzieć, co należy zrobić, by przywrócić go do życia. Naprawy wałów napędowych nie należą do skomplikowanych.

Budowa wałów oraz różne rodzaje

Wytrzymałość tej części jest ściśle związana z bardzo ważną funkcją, jaką pełni w całej samochodowej układance. To element układu przeniesienia napędu, który przenosi momentum obrotowe pomiędzy silnikiem i mostem napędowym. Mówiąc prościej: to właśnie dzięki temu koła samochodu zostają wprowadzane w ruch. Wał napędowy jest więc kluczowy dla tego, żeby nasz pojazd przetrwał naprawdę dużą liczbę „nakręconych” przez kierowcę kilometrów i nie zawiódł pod dużym przeciążeniem. Ta część musi być więc solidna i najczęściej zbudowana jest z aluminium lub stali.

Składa się on z kilku bardzo ważnych elementów, których współpraca jest niezwykle istotna. Mowa tu między innymi o złączach kołnierzowych, rurowych, korpusie wału czy też połączeniach przesuwanych. Każdy z nich ma swoją funkcję i wpływa na resztę podzespołów. Złącze kołnierzowe na przykład przyjmuje bezpośrednio moc z jednostki napędowej i jest przymocowane do skrzyni biegów oraz mostu.

Mało osób wie też o tym, że mamy różne wersje wałów. Różnią się one od siebie głównie przegubem i możemy spotkać takie z przegubem Kardana, Rzeppa i Weissa, Tracta czy też Birfielda. Te drugie zaliczamy do kulowych, Tracta posiadają dwa płaskie widełki, a ostatni z nich charakteryzuje się tym, że bazuje na pracy prowadnic.

Jednym słowem: im więcej wiemy o wale napędowym, tym naprawdę lepiej dla nas i – co za tym oczywiście idzie – także dla użytkowanego auta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *