Dobre perspektywy inwestycji biurowych w Bydgoszczy

Bydgoszcz zmienia się powoli w miejsce, gdzie osiadają mniejsze i większe firmy. Powstają coraz to nowe biurowce, a przedsiębiorcy stają niemal codziennie przed tym samym dylematem: lepiej kupić czy wynająć powierzchnię biurową w mieście?

Nawet średniej wielkości miasta – a więc i Bydgoszcz – przyciągają duże firmy i nie powinno być to dla nikogo zaskoczeniem. To naturalny kierunek dla przedsiębiorstw, które nastawione są na rozwój. Ze względu na lokalizację oraz widoczność dużo marek stawia też na biurowce, których coraz więcej widujemy w polskich miastach.

Współpraca: Ecoefect | Sprzątanie Biur Bydgoszcz

Idealnym tego przykładem jest przecież Bydgoszcz. Liczba inwestycji biurowych tutaj w ostatnich latach znacznie wzrosła, chociaż samych biurowców wciąż nie jest zbyt wiele. Dodatkowo sytuację, jak z resztą wszystkie inne obszary inwestycyjne, spowolnił COVID-19. Miasto zaczyna dopiero w tym kierunku się rozpędzać i niewykluczone, że już za parę lat będziemy mogli zobaczyć ich coraz więcej.

Co się buduje w mieście?

Portal „Bydgoszcz w budowie” cyklicznie wskazuje nam kolejne inwestycje, które dzieją się w tej dziedzinie. Zimą 2022 roku rozpocznie się m.in. budowa inwestycji w miejscu wyburzonego Torbydu w pobliżu galerii handlowej Focus. Poza tym możemy się też spodziewać rozpoczęcia realizacji projektu firmy Terra VOX przy ulicy Łęczyckiej na Bartodziejach. Wkrótce ruszą też prace nad powstawaniem budynku biurowego Archiwum Państwowego. W Bydgoszczy więc będzie się działo (budowało?) i to już niedługo. Odwieczne pytanie przedsiębiorców brzmi, czy warto wynajmować przestrzeń biurową?

Rozwiązanie dylematu nie jest proste

No właśnie, kupić czy wynająć? Po obu stronach są dość mocne argumenty. Wynajmowanie nie angażuje na stałe znacznego kapitału firmy. Ten można przecież wykorzystać na rozmaite sposoby i niekoniecznie chcemy go wydać na coś, co możemy wynająć. To wyjście daje nam też pewnego rodzaju elastyczność oraz łatwość zmiany na inne, większe biuro. Możemy przecież patrzeć daleko w przyszłość, kiedy to nasze zatrudnienie znacznie się zwiększy. A wtedy o wiele trudniej będzie nam sprzedać biuro niż po prostu wynająć nowe.

Są też jednak minusy. Wynajem oznacza wysokie koszty, na które składają się zazwyczaj czynsz oraz opłaty eksploatacyjne. Te różnią się od lokalizacji i standardu budynku, ale na pewno nie będą one nas satysfakcjonować. Po pewnym czasie możemy dojść nawet do wniosku, że wynajem kosztował nas o wiele za dużo i być może o wiele lepiej było po prostu zakupić własną przestrzeń.

Czyli… kupić?

A kiedy będziemy wiedzieć, że to nam się opłaci? Wtedy, kiedy mamy wystarczające wolne środki finansowe lub wkład własny do kredytu. Jeśli zastanawiamy się nad tą drugą opcją, warto też zapytać się, czy mamy zdolność kredytową na zakup owego biura. Ostatecznie trzeba też podumać, czy nie lepiej ulokować ten kapitał gdzieś indziej. Gdzieś, gdzie może dać nam o wiele więcej. Bywa przecież i tak, że wykorzystany wkład finansowy z łatwością zwróci się i pomoże nam uporać się z trudami wynajmu.

Kiedy już zdecydujemy się na zakup biura, musimy wiedzieć kilka rzeczy. Najważniejsza jest lokalizacja. Musi być korzystna dla nas i dla pracowników. Przydatny jest też dostęp do komunikacji publicznej. Ważną sprawą jest standard budynku oraz samego lokalu, który nas interesuje. Trzeba też dobrze rozeznać się, jakie są koszty eksploatacji i czy aby na pewno cena jest adekwatna do wartości rynkowej. Przy zakupie czeka nas mnóstwo kruczków oraz pułapek i musimy być pewni, że nie kupujemy kota w worku. Tych utrapień przy okazji najmu jest znacznie mniej…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *