Inwestycja na ul. Kujawskiej wyeliminowała wypadki

Rozbudowa ulicy Kujawskiej znacząco wpłynęła na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Liczba wypadków na rondach Bernardyńskim i Kujawskim spadła do zera. Skrócił się też czas przejazdów tramwajów i autobusów.

Nowe torowisko na ul. Kujawskiej w przebudowane ronda zostały oddane do użytku pod koniec 2021 r. Po roku funkcjonowania można już ocenić wpływ tej inwestycji na system komunikacyjny miasta. Jak donoszą drogowcy, przed rozbudową na samym tylko rondzie Kujawskim dochodziło rocznie średnio do 50 wypadków i kolizji.

– Przed budową sygnalizacji świetlnej, rondo Kujawskie uznawane było przez ekspertów z ówczesnego UTP za najniebezpieczniejsze skrzyżowanie w mieście dla rowerzystów – podkreśla Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

W całym 2021 r. nie doszło w tym miejscu do żadnego wypadku, nie było ofiar – rannych czy zabitych. Odnotowano jedynie 33 niegroźne kolizje. Wypadków nie było też na rondzie Bernardyńskim.

Nowoczesne rozwiązania dla bezpieczeństwa

Zdaniem drogowców wysoki poziom bezpieczeństwa to efekt zastosowania szeregu nowoczesnych rozwiązań. Na ich liście znajdują się między innymi:

– rozdzielenie ruchu samochodowego, pieszego i rowerowego;

– zabezpieczenie przystanków i wykopów barierami;

– oznakowanie poziome grubowarstwowe;

– czytelne oznakowanie pionowe;

– zlokalizowanie torowiska poza jezdniam;

– sygnalizacje świetlne wpięte w system ITS;

– szereg rozwiązań dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i starszych.

Krótszy czas przejazdów

Przed rozbudową Kujawskiej czas przejazdu jednojezdniową ulicą wiązał się z dużymi opóźnieniami w kursowaniu miejskich autobusów, zwłaszcza szczycie komunikacyjnym. Po modernizacji sytuacja się poprawiła dzięki wybudowaniu dodatkowego pasa ruchu oraz buspasa w kierunku ronda Bernardyńskiego. Połączenie z buspasem na Wałach Jagiellońskich wymusiło poprawę punktualności linii autobusowych. I są na to dowody:

• wzrost punktualności linii 53 z 79% w 2019 roku do ponad 87% w 2021 r. ( plus istotna zmiana trasy);

wzrost punktualności linii 56 z 66% w 2019 roku do prawie 80% w 2021 r.;

• wzrost punktualności linii 64 z 84% w 2019 roku do ponad 86% w 2021 r.

Z górnego tarasu szybciej i wygodniej

Oczywiście najważniejszym wzmocnieniem bydgoskiej komunikacji okazała się budowa torowiska. Dzięki niemu szybkie i wygodne połączenie z Centrum zyskały Wyżyny i Wzgórze Wolności. Sam tylko przejazd pomiędzy pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów zajmuje jedynie 12 minut. Górny taras Bydgoszczy ma obecnie dwa niezależne połączenia z resztą miasta. W ramach tej inwestycji zakupiliśmy też 15 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Do dziś torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują trzy linie tramwajowe: nr 2, 9 i 11. Przez rok tramwaje przejechały ten odcinek ponad 100 tysięcy razy – informuje rzecznik ZDMiKP.

Warto dodać, że tramwaje kursują na ul. Kujawskiej w specjalnym wykopie. Konstrukcję zaprojektowano i wybudowano po to, by zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek. Mury oporowe zostały ozdobione muralem, który mogą podziwiać pasażerowie tramwajów.

Kujawska w liczbach:

– linie 2, 9 i 11 wykonały około 30 tys. przejazdów;

– w obrębie inwestycji zasadzono 600 nowych drzew i 6 tys. krzewów;

– nowe torowisko ma długość 1200 metrów;

– umiejscowiono przy nim 18 wiat;

– miasto zakupiło 15 nowych tramwajów niskopodłogowych;

– liczba wypadków na obu rondach spadła w tym roku do zera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *